Poradnik marketera – Jak dobrze zacząć pracę w nowej firmie?

Dzisiaj chcę podzielić się z Tobą kilkoma poradami dotyczącymi zmiany pracy. Poznaj najważniejsze zasady, którymi się kierowałem, zmieniając pracę. Zapraszam do zapoznania się z moimi poradami, które zatytułowałem „Jak dobrze zacząć pracę w nowej firmie„.

Wiele osób zna mnie i kojarzy z pracy w Landingach. Ostatnie dwa lata dzieliłem się z Wami korzyściami, które można odnieść dzięki wykorzystaniu stron docelowych – landing pages, w kampaniach marketingowych. Mówiłem dużo i głośno, więc mam nadzieję, że przynajmniej kilku osobom pomogłem w poprawieniu wyników kampanii marketingowych lub przynajmniej podrzuciłem ciekawy pomysł, który został później wykorzystany. Od grudnia nie ma mnie już w Landingach, ale od czasu do czasu napiszę coś o tworzeniu stron docelowych na blogu Landingów, jak również tutaj. Teraz chciałbym uchylić nieco rąbka tajemnicy, czym się teraz będę zajmował.

Co u mnie słychać?

Od 1 grudnia można mnie spotkać w Krakowie. Dołączyłem do Wooleta – firmy tworzącej inteligentne portfele, których nie da się zgubić. Serio! Raz próbowałem zgubić mój portfel, ale aplikacja konsekwentnie mi o nim przypominała. Cóż… w chwilach takich, jak zakupy z żoną, chciałbym zapomnieć portfela 😉

robert marczak co u mnie slychac woolet

W Woolecie jestem, aby wesprzeć zespół w optymalizacji sprzedaży w e-sklepie. Przede mną dużo pracy. Plan jest ambitny, ale z tak rewelacyjnym produktem możliwości są ogromne.

Jak wyglądają początki w nowej pracy?

Każdy ma taki etap w swoim życiu, że zmienia firmę, pojawia się w nowym miejscu i musi wszystko zrozumieć, nauczyć się, przemyśleć, przeanalizować itd. Jest to moment, w którym chce się zrobić wszystko na raz. Ja w swoim życiu wielokrotnie wziąłem zbyt wiele na głowę, Ty pewnie też.

via GIPHY

Efekt jest łatwy do przewidzenia. Całą swoją energię poświęcasz, by osiągnąć założone cele, ale zwykle to się nie udaje. Pomimo szczerych chęci. Dlatego tak ważne jest zachowanie zdrowego rozsądku w przyjmowaniu kolejnych zadań na swoje barki. Musisz nauczyć się umiejętnie zarządzać własnym czasem (ja wciąż się tego uczę 😉 ). Pamiętaj o tym, decydując się na kolejne obowiązki.

Poznaj niektóre z wyzwań, jakie stoją przed marketerem, który zmienia pracę:

  • musisz poznać swój produkt – to podstawa, od której musisz zacząć. Nie znając produktu/usługi którą Twoja nowa firma oferuje, jesteś z góry na straconej pozycji. W pierwszej kolejności poznaj mocne i słabe strony produktu/usługi, poznaj USP, sprawdź i zobacz, co robi konkurencja.
  • musisz się szybko wdrożyć – może okazać się, że nie masz zbyt dużo czasu, aby się wdrożyć. Pamiętaj! Bez wystarczającej liczby godzin, którą poświęcisz na wdrożenie i poznanie produktu, nie będziesz w stanie pracować tak skutecznie, jak chcesz.
  • wszyscy się znają na marketingu – musisz być przygotowany (ale pewnie jesteś), że każdy zna się na marketingu i jest gotowy Ci doradzić, co powinieneś zrobić i kiedy. Zachowaj zdrowy rozsądek. Nie każda propozycja jest dobra, a na pewno każdą należy przemyśleć, nim ją się zaakceptuje lub odrzuci.
  • marketing jest zawsze taki sam – nie. Różnce można mnożyć. Pamiętaj, że działania B2B i B2C to dwa inne światy. Być może będziesz korzystał z tych samych kanałów reklamowych, ale przekaz do każdej grupy jest inny. Nie zapomnij o tym.

Może się zdarzyć tak, że będziesz jedyną osobą odpowiedzialną za działania marketingowe w firmie. Będziesz musiał je stworzyć od podstaw lub dokładnie określić, co i jak należy robić.

Jak przygotować się do pracy w nowej firmie?

Przypomnij sobie czasy szkoły podstawowej i lekcje matematyki, w których uczyłeś się kolejności wykonywania działań! To trochę tak, jak z wszystkimi śmiesznymi działaniami, na które 99% ludzi nie zna odpowiedzi, a które widziałeś na Facebooku, np.:

Źródło: Gazeta.pl

Zgodnie z definicją, którą znajdziesz w Wikipedii, kolejność wykonywania działań to: „zbiór zasad określających, które działania mają być wykonane jako pierwsze w celu określenia wartości danego wyrażenia arytmetycznego.” Czyli, aby uzyskać prawidłowy wynik, musisz wykonywać zadania w kolejności od najważniejszego, do tego, które jest najmniej ważne.

A jeżeli interesuje Cię wynik powyższego przykładu, bez trudu odszukasz go w sieci albo obliczysz. 😉

Kolejność działań w nowej firmie

Poznaj moją propozycję działań, które możesz zrobić w pierwszych tygodniach pracy. Co ważne! Zaczynając nową pracę, wykorzystaj wspomnianą wcześniej definicję kolejności wykonywania działań. Zacznij od tych działań, które muszą być zrobione najpierw, aby uzyskać dobry wynik! 

Jeżeli Twoim celem jest wzrost sprzedaży, nie zrobisz tego bez szeregu czynności, które muszą być najpierw wykonane, aby osiągnąć założony cel. Czasem ten proces jest długi, ale jeżeli wszystko zrobisz po kolei, wtedy masz pewność, że niczego nie przeoczyłeś, a Twój rezultat będzie zgodny z założeniami.

Co warto zrobić w pierwszym tygodniu pracy marketera?

  1. Sprawdź dane w Google Analytics
    Z danych dostępnych w Google Analytics, uzyskasz informacje o osobach, które wchodzą na Twoją stronę. Może to być okazja do pierwszego sukcesu, gdy np. okaże się, że ruch wewnętrzny nie jest wykluczony i zliczane są codzienne wizyty całej Twojej firmy. Tu ściąga – jak wykluczyć ruch wewnętrzny w Google Analytics lub skorzystaj ze wtyczki do Chrome’a.
  2. Zobacz, czy jest podpięty Google Search Console
    Często zdarza się, że firmy nie używają GSC. Jeśli tak jest – dodaj go. Informacje zawarte w Google Search Console pozwolą Ci lepiej zrozumieć Twoich odbiorców i być może zdiagnozujesz błędy dotyczące strony.
  3. Sprawdź prowadzone kampanie reklamowe AdWords lub Facebook
    Zapoznaj się z informacjami, które tam są zawarte. Tworzenie reklam nie jest odkrywaniem Ameryki. Ktoś to robił przed Tobą. Zobacz, co było do tej pory robione. Będziesz dzięki temu miał obraz, co się działo wcześniej, jakie były wyniki kampanii i ich skuteczność. Dowiesz się, co działało, a co niekoniecznie. Pozwoli Ci to zaplanować przyszłe działania reklamowe na podstawie Twojego doświadczenia i informacji, które zebrałeś.
  4. Sprawdź stronę firmową
    Może okazać się, że Twoja strona zawiera mniejsze lub większe błędy, które możesz łatwo poprawić.
  5. Zrób wywiad wśród kolegów z nowej pracy
    Kto pyta, nie błądzi. Dlatego nie bój się zadawać pytań. Im więcej pytań zadasz, tym więcej będziesz wiedział. Twoi nowi koledzy wiedzą o firmie więcej niż Ty, lepiej znają klientów i problemy, z którymi klient się spotyka. 

Być może na podstawie rozmów z kolegami, sprawdzenia danych ilościowych, strony firmowej, kont w mediach społecznościowych czy bazy mailingowej, uda Ci się rozwiązać pierwsze problemy w pracy.

A Ty jakie masz porady na pierwszy tydzień pracy?

P.S. Poznaj 3 pomysły na optymalizację strony, które mogą wpędzić Cię w kłopoty – przeczytaj poprzedni wpis.

Robert Marczak

Marketer z zawodu i pasji. Prelegent na konferencjach marketingowych i autor piszący o marketingu i optymalizacji konwersji. Pomagam startupom i firmom lepiej pozyskiwać klientów online. Prywatnie mąż i ojciec, fan nowych technologii i sportów zespołowych. Uzależniony od tatuaży i Twittera.

Dodaj komentarz