Marketing internetowy dla fotografów: Reklama na Facebooku

Wielu fotografów nie wykorzystuje potencjału marketingu internetowego. Swoją obecność w sieci ograniczają do stworzenia strony internetowej i publikowania zdjęć z sesji zdjęciowych na Facebooku lub Instagramie. Odbiorcami publikowanych treści są znajomi i klienci, którzy bardzo często są jedynym źródłem zdobywania kolejnych zleceń – poprzez rekomendację. Może warto samodzielnie zatroszczyć się o pozyskiwanie klientów? Portale społecznościowe są miejscem, w którym wiele osób chce dzielić się róznymi wydarzeniami z życia, głównie tymi pozytywnymi. Do najważniejszych wydarzeń należą: ślub, narodziny dziecka i zaręczyny. Nasz mózg wydziela endorfiny, a my chcemy naszą radością podzielić się z całym światem! W końcu długo czekaliśmy na ten właśnie dzień. marketing internetowy dla fotografów reklama na facebooku zaręczyny Właśnie dlatego wpisy, w których oznajmiamy przyjście na świat dzieci, czy wydarzenia z życia jak zaręczyny są miejscami, które gromadzą najwięcej lajków na naszych profilach. To, co cieszy świeżoupieczonych narzeczonych, ucieszy także Ciebie – możesz do nich dotrzeć z reklamą. Przedstawię Ci, jak w prosty sposób samodzielnie ustawić reklamę na Facebooku, dzięki której zdobędziesz nowych klientów. I nie ma tu żadnych sztuczek, wystarczy wiedzieć, w jaki sposób ją zrobić. Zaczynamy!

Reklama na Facebooku

Czy wiesz, że liczba użytkowników Facebooka w Polsce przekroczyła 15 milionów? Co ważne, 72% stanowią osoby w wieku od 18 do 44 lat, czyli Twoi potencjalni klienci. Takie dane można znaleźć w najnowszym raporcie opublikowanym przez serwis NapoleonCat. Do powyższych danych warto dodać liczbę zawieranych małżeństw w Polsce – w 2016 GUS szacuje, że zawartych zostało ok. 195 tysięcy małżeństw! Ci ludzie to Twoi potencjalni klienci.Wielu fotografów, z którymi rozmawiam, ma już za sobą pierwsze reklamy na Facebooku, które w większości przypadków zakończyły się niepowodzeniem. Efektem tego jest stwierdzenie, że „reklama nie działa”. Powód, który bardzo prosty – większość tych reklam była tworzona poprzez przycisk „Promuj post”. marketing internetowy dla fotografów reklama na facebooku promuj post Pocieszę Cię… Moje reklamy zrobione w ten sposób też niedziałają. Dlatego pokażę Ci, w jaki sposób wykorzystać podstawowe funkcje panelu reklamowego Facebooka, które pozwolą Ci dotrzeć do potencjalnych klientów – przyszłych państwa młodych.

Reklama na Facebooku dla fotografa: krok po kroku

marketing internetowy dla fotografów reklama na facebooku cel marketingowy Krokiem, od którego zaczniesz będzie wybór celu reklamy, może to być np. rozpoznawalność marki, ruch lub konwersje. Jeżeli nie wiesz, który cel marketingowy wybrać, możesz skorzystać z Centrum Pomocy, które udostępnia Facebook. Następnie przechodzimy do elementów, które sprawią, że Twoja reklama trafi do osób, które powinny być zainteresowane skorzystaniem z Twoich usług. marketing internetowy dla fotografów reklama na facebooku menadżer reklam

Ustawienie lokalizacji

Lokalizacja jest istotna, ponieważ nie działaśz na terenie całego kraju, prawda? Warto dlatego zawęzić ją do obszarów, na których jesteś w stanie pojawić się ze swoim sprzętem fotograficznym. Spójrz na poniższą grafikę, pinezka ustawiona jest na Gliwice oraz obszar 40 km wokół miasta. Pinezek możesz dodać dowolną liczbę, w zależności od miejscowości, w których pozyskujesz najwięcej zleceń. Wybierając dane miasto możesz ograniczyć targetowanie jedynie na miasto lub podobnie jak ja, zaznaczyć również na obszar wokół miasta. Zwróć uwagę na preferencje lokalizacji. Aby uniknąć przypadkowych kliknięć, upewnij się, że kierujesz reklamę na osoby mieszkające na wybranym obszarze (grafika poniżej). marketing internetowy dla fotografów reklama na facebooku ustawienia lokalizacji

Szczegółowe opcje targetowania

Jest to miejsce, które decyduje o tym, czy Twoja reklama będzie skuteczna i dotrze do właściwych osób. Przygotowując reklamę, wybierz szczegółowe opcje targetowania i upewnij się, że zaznaczyłeś: Wydarzenia z życia >> Niedawno zaręczeni. Bazując na wiedzy, którą zgromadziłeś przez lata pracy w branży fotograficznej, wybierz okres, który z doświadczenia wiesz, że jest momentem, w którym narzeczeni, decydują się na wybór fotografa. Nie wahaj się testować różnych wariantów. Być może grupa, którą uważasz za kluczową, podejmuje decyzje dotyczące wyboru fotografa wcześniej lub później niż do tej pory zakładałeś. marketing internetowy dla fotografów reklama na facebooku wydarzenia z życia   Te ogólnodostępne funkcje mogą sprawić, że reklama na Facebooku stanie się Twoim głównym źródłem pozyskiwania klientów i z powodzeniem wyprzedzi rekomendacje znajomych!

To nie koniec!

To oczywiście nie koniec. Tworząc reklamę, nie możesz zapomnieć o następujących kwestiach m.in.:
  • odpowiednie umiejscowienie Twojej reklamy na Facebooku i Instagramie, planowany budżet itd.,
  • odpowiednio przygotowana strona (skuteczna strona), na której lądują zainteresowani Twoją ofertą,
  • odpowiednie wyświetlanie Twojej strony w wynikach Google,
  • rozważ czy chcesz prowadzić działania remarketingowe dla osób, które nie skontaktowały się z Tobą,
  • odpowiednie ustawienie narzędzi analitycznych np. Google Analytics, dzięki temu będziesz wiedział, kto trafia na Twoją stronę i jak się zachowuje.

To prostsze niż myślisz!

Zdaje sobie sprawę, że hasła jak remarketing i narzędzia analityczne mogą wydawać się skomplikowane, ale tak nie jest. Remarketing to reklama, którą kierujesz tylko do wybranych osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę. W Twoim przypadku może to okazać się kluczowe, aby osoba, którą zainteresowało Twoje portfolio, nie zapomniała o Twojej ofercie i z odpowiednim wyprzedzeniem zarezerwowała termin w twoim kalendarzu ślubnym. Jeżeli jesteś zainteresowany tematami, które wypunktowałem powyżej, napisz w komentarzu, na który temat powinienem napisać kolejny wpis 🙂 P.S. Jeżeli chcesz być na bieżąco z wpisami, które publikuję włącz powiadomienia web push. Wystarczy, że klikniesz w ikonę dzwonka, która jest widoczna w lewym dolnym rogu. 

Robert Marczak

Marketer z zawodu i pasji. Prelegent na konferencjach marketingowych i autor piszący o marketingu i optymalizacji konwersji. Pomagam startupom i firmom lepiej pozyskiwać klientów online. Prywatnie mąż i ojciec, fan nowych technologii i sportów zespołowych. Uzależniony od tatuaży i Twittera.

Ten post ma 5 komentarzy

  1. Robert, zapowiada się mega wartościowy blog! 😉
    Dobrze mieć świadomość takich opcji targetowania, chociaż do tej pory nie miałem potrzeby brania pod uwagę takich wydarzeć jak zaręczyny czy śluby.

  2. Proszę o odpowiedź dlaczego nie działają reklamy tworzone poprzez przycisk „promuj post”.

  3. Targetowanie na zaręczonych jest tak mocno już eksploatowane że wydaje mi się nieskuteczną strategią (i drogą). Widze te zaręczone kobitki bombardowane milionem reklam co dzień od usługodawców ślubnych. Taką grupę wybiera 95% fotografów ślubnych. Proponuje stworzenie własnej grupy odbiorców wykorzystując narzędzia typu Audience Insights

    1. Pełna zgoda! Oczywiście, że każda forma targetowania reklam na FB może być nieskuteczna i droga. Własna grupa odbiorców jest jak najbardziej dobrym krokiem. Ja natomiast zauważyłem, że pomimo tego, że targetowanie na zaręczonych wydaje się oczywiste, nie jest powszechnie wykorzystywane. Wiadomo, że im większy ośrodek miejski, tym wiedza marketingowa lepsza. Ale po tym wpisie wiem, że były dziesiątki osób, które tego nie wiedziały 🙂

Dodaj komentarz