Lead generation a blokowanie reklam w Chrome

Jak przygotować się na działania lead generation w 2018 roku? Google dwa dni temu poinformował, że od 15-stego lutego będzie blokował uporczywe reklamy w swojej przeglądarce – Google Chrome. Dowiedź się, jakie formy reklam nie będą mile widziane przez Google Chrome i zweryfikuj swoją strategię lead generation na 2018 rok.

Jeżeli sądzisz, że ten problem nie dotyczy Twojej strony, to jesteś w błędzie, tak na 72% 😉 Zgodnie z informacjami, które są dostępne na stronie statcounter ponad 72% użytkowników internetu w Polsce korzysta z przeglądarki Chrome!

przegladarki w Polsce lead generation

Lead generation

Inaczej nazywane pozyskiwaniem lub generowaniem leadów, jest to szereg działań, które są podejmowane, aby pozyskać potencjalnego klienta – tzw. lead’a, który jest zainteresowany naszą ofertą. Do najpopuralniejszych działań lead generation zalicza się: reklamę w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych, mailing oraz content marketing. Celem lead generation jest wzbudzenie zainteresowania w odbiorcy, aby trafiając na naszą stronę lub landing page, wypełnił formularz.

lead generation proces grafika.001

Tak w dużym uproszczeniu wygląda proces generowania leadów. Wiele firm wykorzystuje do pozyskiwania leadów popupy, które wyświetla odbiorcom, oferując im np. zapis do newslettera, rabat na zakupy czy darmowe materiały w formie ebooka. Jednak ten format, jak i kilka innych może niebawem zniknąć ze stron internetowych. Dlaczego?

The Coalition for Better Ads

The Coalition for Better Ads to organizacja zrzeszająca stowarzyszenia reklamowe ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, reklamodawców, wydawców i właścicieli platform reklamowych, między innymi Google, Facebook, Axel Springer i Microsoft. Celem jej działania jest zaprzestanie stosowania reklam, które większość z nas, użytkowników internetu uznaje za denerwujące.

Copy-of-1_Popup-Desktop

 

Do takich reklam zaliczone zostały widoczne powyżej: popupy, reklamy przyklejone do strony, pelnoekranowe reklamy z odliczaniem oraz automatycznie odtwarzane reklamy wideo z dzwiękiem, które na codzień goszczą na naszych przeglądarkach. Zaprezentowane gify pochodzą ze strony betterads.org, znajdziesz tam również pełną listę formatów reklamowych, które zostały uznane za inwazyjne. Znajdziesz tam wymienione przeze mnie formaty reklam webowych oraz dodatkowe 10 formatów reklam mobilnych.

Te zmiany na pewno ucieszą osoby, które odwiedzają serwisy typu Filmweb, Onet czy Przegląd Sportowy. Osobiście jestem gorącym zwolennikiem postulowanych zmian, bo uczynią one internet po prostu lepszym miejscem. Ale to co dobre dla odbiorców niekoniecznie jest dobre dla wydawców serwisów, którzy na reklamach zarabiają… oraz dla firm takich, jak Twoja i moja, którzy wykorzystują niektóre z wymienionych formatów do pozyskiwania klientów.

Pop-up Twój wróg 😉

popup-jablonski

Pop-up od zawsze dzielił ludzi. Dla części firm jest to najefektywniejsza forma pozyskiwania leadów na stronie.  Nawet pomimo faktu, że większość z nas widząc pop-up, od razu szuka sposobu, jak go wyłączyć. Wszystko oczywiście zależy od sytuacji, w której wyświetla się dany pop-up. Prezentowanie pop-upów z zapisem na newsletter, gdy lądujemy na stronie, nie jest najlepszym pomysłem, aczkolwiek wiele osób, które planują zakupy w e-sklepie, szuka zniżek, a te zazwyczaj są dostępne na takim pop-upie, w formie zapisu do newslettera. Często blogerzy i firmy oferują osobom, które zamierzają opuścić stronę „prezent na do widzenia”, zazwyczaj są to materiały w postaci plików pdf, z darmowym poradnikiem, checklistą, czy inną treścią, która jest zbieżna z tematyką strony.

Od 15-stego lutego może okazać się, że pop-upy na Twojej stronie mogą przestać być najskuteczniejszym źródłem pozyskiwania leadów. Powołując się na informacje, które znajdują się na stronie Coalition for Better Ads, za denerwujące pop-upy uznawane są te, które:

  • zajmują ponad 30% powierzchni strony,
  • wszelkie pop-upy, które pojawiają się bez woli i ingerencji użytownika: gdy chce opuścić stronę (jak zaprezentowany na screenie pop-up ze strony Artura Jabłońskiego), gdy jest bezczynny lub gdy przeczyta określony procent zagłębienia na stronie internetowej.

Metoda działania Google będą kształtować się następująco: począwszy od 15-stego lutego zablokują wyświetlanie reklam łamiących standardy, przez co ograniczą przychody osiągane z tytułu wyświetlania z tych reklam. Jeżeli załapiesz się na blokadę od Google’a możesz postarać się o jej usunięcie, więcej szczegółów znajdziesz pod tym linkiem. Znajdziesz tam m.in. informację, które Twoje reklamy są niezgodne ze standardami oraz jak należy je poprawić.

Te zmiany oznaczają, że najpewniejszym nośnikiem naszych treści reklamowych okażą się te, które są wykorzystywane przez firmy związane z The Coalition For Better Ads, czyli wspomnieni wcześniej wydawcy serwisów oraz giganci tacy jak Facebook i Google 🙂 Nie oznacza to, że musisz zrezygnować ze wszystkich działań lead generation na stronie na rzecz płatnej reklamy. Przygotuj się do nadchodzących zmian i wykorzystaj te metody, które nie są wymienione w regulacjach.

Jeżeli do tej pory wykorzystywałeś pop-upy, musisz zweryfikować sposób, w jaki działają one na Twoich stronach. Pomysłów możesz mieć wiele.

Czym zastąpić pop-up na stronie?

Na początek proponuję sprawdzić te, które wykorzystuje Bartosz Mańkowski na swojej stronie. Odbiorca, wchodząc na stronę główną, widzi stałe elementy na stronie, poprzez które autor zacheca do pozostawienia danych kontaktowych.

bartosz mankowski pop-up alternatywa lead generation

Odbierz darmowy dostęp

Pierwszym elementem, który umożliwia generowanie leadów, jest pierwsza sekcja na stronie głównej. Wypełniając formularz, otrzymujemy wiadomość mailową ze specjalną strategią marketingową. Nie jest to pop-up, więc w przypadku braku zainteresownia, możemy spokojnie przescrollować stronę, aby zapoznać się z dostępną treścią.

Dowiedz się więcej

Niezależnie, w której części strony jesteśmy, w górnym menu mamy zawsze widoczny nagłówek, w którym autor informuję o konkretnej korzyści finansowej, jaką osiągnął w przeprowadzonej kampanii. Są tam podane konkretne liczby, a po kliknięciu CTA, przenosimy się na stronę docelową, w której możemy poznać więcej szczegółów i zakupić kurs, z którego skorzystało już ponad 800 osób. Jedyną kwestią, która w mojej ocenie wymaga przemyślenia to brak wyraźnego potwórzenia eksponowanych w nagłówku informacji na stronie docelowej. Jest ona zaprezentowana w sposób niewidoczny, co może powodować wyjścia ze strony. Nie zmienia to faktu, że jest to bardzo dobry pomysł, który warto wykorzystywać w prowadzonych działaniach marketingowych.

bartosz mankowski kurs pop up alternatywa

Pomysły wykorzystywane przez Bartosza mogą przynieść nam potencjalnie wiele leadów, których wcale nie musimy zachęcać pop-up’ami.

Skorzystaj z metody, którą wykorzystują SaaS’y

Jeżeli czytasz blogi prowadzone przez polskie startupy marketingowe, na pewno zauważyłeś, jakie metody wykorzystują Brand24 i Landingi.

lead generation alternatywa pop-up brand24 lead generation alternatywa pop-up landingi

W tworzonych na blogu treściach zawsze umieszczane są tzw. „CTA-boxy”, w które zachęcają do pobrania dodatkowych materiałów lub do założenia konta testowego. Dodatkowo w menu jest zawsze widoczny przycisk, który umożliwia założenie konta testowego. Jest to element na stronie, który nie jest agresywny i jedynie zainteresowane osoby, klikną w eksponowany przycisk CTA.

A może notyfikacje push?

lead generation pushpushgo notyfikacje zamiast pop up

Na mojej stronie wykorzystuję notyfikacje push od PushPushGo, może warto wypróbować ten kanał? W perspektywie najbliższych miesięcy myślę, że notyfikacje push zyskają na popularności! Będą one głównym nośnikiem e-sklepowych rabatów czy zapisów na newsletter. Dlatego nie zwlekaj!

Jeżeli jeszcze nie korzystałeś z notyfikacji push – polecam PushPushGo – kliknij w link i załóż darmowe konto testowe.

Mam nadzieję, że zaprezentowane przykłady pomogą Ci przygotować się na marketing bez pop-upów, które zaskakują odbiorców. Jeżeli masz inny pomysł, jak można skutecznie generować leady na stronie, koniecznie napisz w komentarzu!

Przeczytaj równiez mój poprzedni wpis poświęcony optymalizacji stron docelowych.

narzedzia wsparcia sprzedaży cover

Narzędzia wsparcia sprzedaży

Narzędzia wsparcia sprzedaży Chcesz poprawić proces sprzedaży? Poznaj 8 narzędzi, które pomogą Ci lepiej zrozumieć klientów i zwiększyć liczbę finalizowanych kontaktów handlowych. W poniższym artykule

Read More »
ogimage_optymalizacja-konwersji

Optymalizacja konwersji dla startupów

Czy startup powinien się w ogóle zajmować optymalizacją konwersji? Tak, ale w zupełnie inny sposób, niż robi to dojrzała, duża firma. Dowiedz się, co robić, a co warto odpuścić rozpoczynając optymalizację współczynnika konwersji w startupie.

Read More »

Robert Marczak

Marketer z zawodu i pasji. Prelegent na konferencjach marketingowych i autor piszący o marketingu i optymalizacji konwersji. Pomagam startupom i firmom lepiej pozyskiwać klientów online. Prywatnie mąż i ojciec, fan nowych technologii i sportów zespołowych. Uzależniony od tatuaży i Twittera.

Ten post ma 3 komentarzy

  1. Nie dziwię się google, że będzie z automatu blokować reklamy. Co za dużo, to nie zdrowo – niektórzy naprawdę już przeginali..

Dodaj komentarz