Content marketing i pozyskiwanie linków dla startupów

Dystrybucja treści i pozyskiwanie linków to moim zdaniem dwa nierozerwalnie ze sobą połączone działania, które mogą zagwarantować realizację celów biznesowych w Twoim startupie. Bez doprowadzenia odpowiedniej liczby osób na Twoją stronę, może być trudno te cele zrealizować. Dlatego decydując się na działania content marketingowe należy tworzyć treści, które nie tylko będą odpowiadać na potrzeby Twoich odbiorców, ale również będą przez nich znajdywane.

content marketing dla startupów strategia

Większość startupów działa w podobny sposób. Tworzą stronę, na której prezentują swój produkt lub usługę. W nagłówku umieszczają USP (Unique Selling Proposition), a poniżej prezentują korzyści przygotowane dla grupy docelowej, informując, dlaczego stworzone rozwiązanie jest innowacyjne oraz jak rozwiązuje problemy odbiorców. Do tego zakładają konta w mediach społecznościowych oraz decydują się na prowadzenie bloga, na którym z mniejszym lub większym zaangażowaniem publikują treści. Mając budżet mediowy, zapewniony z pieniędzy inwestora, finansują wydatki na kampanie marketingowe lub na działania ePR’owe. Problem pojawia się zazwyczaj wtedy, gdy kończy się runda inwestycyjna lub prowadzone działania nie osiągają zakładanego zwrotu z inwestycji. Wtedy zaczyna się gorączkowe łatanie dziury.

Content marketing dla startupów

Dlatego już na etapie tworzenia strategii marketingowej dla startupu, warto zapewnić odpowiednie środki, które zagwarantują zarówno zbudowanie odpowiedniej świadomości marki, jak również przełożą się na optymalny poziomu ruchu na stronie. Tak, aby prowadzone działania marketingowe, przekładały się na pozyskiwanie klientów.

Dystrybucja treści w mediach społecznościowych

Dystrybucja treści to podstawowy element działań content marketingowych. Gdy twój artykuł jest gotowy,  musisz zadbać o to, aby dotarł do odbiorców. Musisz być obecny ze swoim komunikatem, wszędzie tam, gdzie jest Twój potencjalny klient. Bez podjęcia konkretnych działań promocyjnych, masz małe szanse, aby tworzone na blogu firmowym treści dotarły do grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów.

content marketing dla startupów dystrybucja

Do najpopularniejszych działań związanych z dystrybucją treści należy m.in.:
– publikowanie artykułów w mediach społecznościowych,
– wysyłka bezpośrednich wiadomości za pomoca mailingu i komunikatorów,
– działania na Quorze i innych serwisach, które odwiedzają reprezentaci grupy docelowej,
– wsparcie dystrubucji płatną promocją np. na Facebooku, Twitterze lub LinkedInie.

Niestety cykl życia artykułu wynosi zazwyczaj tyle, ile będzie on widoczny na Facebooku lub na szczycie skrzynki odbiorczej – zazczywaj kilka, kilkanaście dni. Później te treści tracą na świeżości i onotowujemy znaczący spadek liczby osób, które czytają nasz artykuł. Uprzednio stworzone treści, ustępują miejsca nowym tekstom, które aktualnie masz na tapecie.

Jeżeli chcesz, aby na Twoje artykuły trafiały osoby bezpośrednio z wyszukiwarki Google, musisz zadbać nie tylko dystrybucję, ale również o obecność w wynikach wyszukiwania, czyli o SEO!

Co wpływa na pozycję w Google?

Jest szereg czynników istotnych z punktu widzenia pozycjonowania, o których musisz pamiętać, tworząc treści na bloga. Począwszy od odpowiedniego umieszczania słów kluczowych, tworzenia krótkich tytułów czy zapewnienia krótkiego czasu ładowania strony. Jednak nawet spełnienie wszystkich zaleceń, które prezentują popularne wtyczki typu Yoast SEO, nie jest gwarancją wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Finalnie na Twoją pozycję w Google ma wpływ o wiele więcej czynników niż te, które są ujęte we wspomnianej wtyczce.

Twórz wartościowe teksty

Edukacja odbiorców oraz tworzenie eksperckich, a co za tym idzie obszernych treści, da Ci przewagę na tle konkurencji. Obszerne, wyczerpujące treści, które odpowiadają na realne pytania zadawane przez użytkowników i poruszające istotne dla nich zagadnienia, pomogą Ci w osiąganiu lepszej widoczności i pozyskiwaniu większego ruchu z Google.

Badanie przeprowadzone przez Backlinko wskazuje na wyraźną korelację pomiędzy liczbą słów a pozycją osiąganą w wynikach wyszukiwania.

content marketing dla startupów surfer seo

Jeżeli chcesz sprawdzić, jak wspomniane czynniki on-site, prezentują się na konkretnych słowach kluczowych, wypróbuj narzędzie SurferSEO, które analizuje korelację między poszczególnymi czynnikami on-page SEO a pozycjami stron dla konkretnych, interesujących cię słów kluczowych.

Content marketing to w dużej mierze pozyskiwanie linków

Pisząc te słowa, mam z tyłu głowy prezentację Alberta Stęclika z konferencji Internetbeta pt. „Co mówią ludzie, których nikt nie słucha”, która prezentuje wypowiedzi cenionych osób, których komunikat dotarł do niewielkiej liczby odbiorców. Prezentacja dotyczy treści video publikowanych w serwisie YouTube, ale śmiało można ją przenieść na realia content marketingowe.

content marketing dla startupów pozycjonowanie

Jeśli szukałeś w Google hasła „pozycjonowanie”, na pewno zauważyłeś wysoką pozycję, którą na tę frazę ma wpis na blogu Whitepress. Wiele osób może sądzić, że treści stworzone przez Whitepress są tak dobre, dlatego osiągnęły tak wysoką pozycję. Owszem są dobre, ale zapominamy o fakcie (albo o nim nie wiemy), że bezpośrednio na ten artykuł linkuje 26 zewnętrznych serwisów.

content marketing dla startupów linkujące domeny

A do domeny WhitePress doprowadzonych jest ponad 800 linkujących stron, w tym ponad 600 z atrybutem dofollow, co wpływa na rozchodzenie się PageRanku, a finalnie na wysokie pozycje na określone słowa kluczowe.

content marketing dla startupów linkujące domeny dofollow

W pozyskanych linkach tkwi sukces, który nie jest efektem dystrybucji treści w social mediach czy stworzenia eksperckiego artykułu. Nawet najlepszy content nie zagwarantuje Ci wysokich pozycji na wybrane słowa kluczowe. Jeżeli chcesz dowiedzieć się w na temat linku buildingu polecam zapoznać się z artykułem dotyczącym „skyscrapper technique„, który może być punktem wyjścia do rozpoczęcia działań dotyczących pozyskiwania linków. Pamiętaj jednak, że link linkowi nie jest równy, więc pozyskując linki, musisz dokładnie sprawdzić, czy wpłynie on na Twoją pozycję.

Jeżeli do tej pory Twoje działania marketingowe nie były usystematyzowane i nie przebiegały wedle określonej strategii, początek roku jest dobrym momentem, aby już przygotować jej zarys. Uwzględniając w niej content marketing, pamiętaj, że skuteczność działań content marketingowych wymaga:

  • dystrybucji treści,
  • tworzenia jakościowych, eksperckich materiałów, które są dopasowane do Twojej grupy docelowej,
  • zadbania o wszelkie elementy istotne z punktu widzenia SEO,
  • oraz pozyskiwanie wartościowych linków.

Co ważne, eksperckie treści nie oznaczają tego, że musisz tworzyć naładowane wiedzą wpisy, które w sposób akademicki będą wyczerpywały dany temat – Google tego nie sprawdzi. Teksty, które napiszesz, muszą być wyczerpujące oraz dopasowane do tego, czego szukają odbiorcy.

Wspomniane działania o ile będą prowadzone mądrze, pozwolą Ci uzyskać nie tylko chwilową widoczność w grupie docelowej, ale również zbudować świadomość marki i przełożą się na wzrost ruchu organicznego na stronie.

Jeżeli chcesz poznać pomysły na generowanie leadów, w perspektywie zmian w przeglądarce Google przeczytaj mój poprzedni wpis: Lead generation a blokowanie reklam w Chrome.

2 thoughts on “Content marketing i pozyskiwanie linków dla startupów”

  1. Pingback: Dlaczego warto łączyć działania PR z SEO?

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *